Nova Metale

Warunki sprzedaży i dostaw / OWSD

OGÓLNE WARUNKI SPRZEDAŻY I DOSTAW

§1. Postanowienia ogólne

1.1 Niniejszy dokument określa zasady sprzedaży oraz dostarczania towarów i/lub usług oferowanych przez firmę NOVA METALE sp. z o.o.
1.2 Definicje stosowane w Ogólnych Warunkach Sprzedaży i Dostaw firmy NOVA METALE sp. z o.o.
OWSD – Ogólne Warunki Sprzedaży i Dostaw NOVA METALE sp. z o.o.
NM – NOVA METALE sp. z o.o. z siedzibą w Ostaszewie.
Kupujący / Klient – każda osoba prawna, osoba fizyczna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która skierowała do NM zapytanie handlowe i/lub zamówienie dotyczące wyrobów i/lub usług znajdujących się w ofercie NM.
Zapytanie handlowe – każdy rodzaj oświadczenia zmierzającego do uzyskania przez Klienta informacji na temat możliwości i warunków wykonania usługi i/lub sprzedaży towaru.
Informacja ofertowa – informacja określająca warunki przyszłego zamówienia, lecz nie stanowiąca oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, tzn. wymagająca ostatecznego przeglądu i potwierdzenia wszystkich warunków przez NM (w odniesieniu do konkretnych cen, ilości, terminów i innych warunków i/lub wymagań).
Wyrób nietypowy – wyrób, który według NM wymaga specjalnej produkcji (np. jest nietypowych wymiarów, wymaga specjalnej obróbki) lub wykonania dodatkowych działań (np. zakupu niestandardowego materiału lub/i usługi przez NM) pod indywidualne potrzeby danego Klienta.
Wada ukryta – wada wyrobu, której nie można wykryć przy zachowaniu najwyższej staranności w momencie odbioru towaru i/lub usługi. W szczególności: braki ilościowe, wady kształtu, jakości a także wady powierzchni niefoliowanej nie są wadami ukrytymi.
Platforma B2B – system informatyczny udostępniony przez NM pozwalający na bezpośrednie składanie zamówień z jego wykorzystaniem.
1.3 Niniejsze OWSD są powszechnie udostępnione na stronie internetowej www.nova-metale.pl. Zawarcie umowy jest jednoznaczne z akceptacją niniejszych OWSD.
1.4 OWSD stanowią integralną część umowy.  Wszelkie inne warunki wskazane w zamówieniach lub innych dokumentach Kupującego nie obowiązują NM. Wszystkie odstępstwa lub zmiany w OWSD wymagają zgody NM w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
1.5 Odstępstwa lub zmiany, o których mowa w 1.4, mają zastosowanie wyłącznie jednorazowo do danej transakcji handlowej, o ile nie uzgodniono inaczej w formie pisemnej pod rygorem nieważności. 

 

§2. Ofertowanie i zamówienia

2.1 Przedmiot informacji ofertowych i zamówień.
2.1.1 Zawarcie umowy sprzedaży następuje po przeglądzie i akceptacji zamówienia skierowanego do NM.
2.1.2 Złożenie zamówienia przez Kupującego może nastąpić w szczególności przez przesłanie zamówienia pocztą elektroniczną na wskazany adres mailowy osoby lub grupy reprezentującej dział sprzedaży NM lub przez platformę sprzedażową B2B.
2.1.3 Brak odpowiedzi na zamówienie złożone przez Kupującego nie oznacza milczącego przyjęcia oferty zawarcia umowy, chyba że NM przystąpi do jej realizacji.
2.1.4 O ile nie wyspecyfikowano w zamówieniu / umowie specjalnych wymagań jakościowych dla wyrobu lub usługi, uznaje się, że wyroby i tolerancje mają być zgodne ze stosownymi normami europejskimi.
2.1.5 Przyjmując zamówienie / zawierając umowę, NM zobowiązuje się dostarczyć wyroby i/lub usługi na ustalonych przez strony warunkach. NM nie bierze odpowiedzialności za prawidłowość doboru zamówionego wyrobu do jego konkretnego zastosowaniu przez Kupującego i/lub jego dalszych kontrahentów. Wszelkie sugestie, porady techniczne lub doradzanie udzielane przez NM niezależnie od tego w jakiej formie przekazane są udzielane w dobrej wierze, ale bez żadnych gwarancji ze strony NM.
2.1.6 Ze względu na charakter oferowanych wyrobów, NM zastrzega na swoją rzecz margines dokładności ilościowej w stosunku do jednostki miary przyjętej w zamówieniu na poziomie plus / minus 10 %. Klient zobowiązany jest do odbioru towaru we wskazanych powyżej tolerancjach ilościowych i do zapłaty za niego.
2.1.7 Jeżeli w umowie nie określono inaczej, to wyrób jest przygotowywany i pakowany w celu zabezpieczenia towaru podczas transportu do miejsca wskazanego przez Kupującego wg standardów wewnętrznych NM lub wg technologicznego standardu producenta (według wyboru NM).
2.1.8 Przez termin dostawy, o ile nie zostanie ustalone inaczej, przyjmuje się którykolwiek dzień roboczy tygodnia.
2.1.9 Ogłoszenia, reklamy, cenniki, wzorce, próbki i inne informacje skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy.
2.1.10 Jeżeli nie określono inaczej, to cena towaru określana jest na podstawie wagi rzeczywistej towaru z wyjątkiem wyrobów płaskich w arkuszach gdzie cena ustalona jest na podstawie wagi teoretycznej wyliczonej z uwzględnieniem poniższych gęstości:
- dla blach aluminiowych przyjmuje się gęstość – 2,7 g/cm3
- dla blach ze stali nierdzewnej przyjmuje się gęstość – 8,0 g/cm3.
2.2. Ceny i warunki płatności
2.2.1 Ceny wyrobów oferowanych przez NM nie zawierają podatku od towarów i usług, chyba że wyraźnie wskazano inaczej. Należny podatek VAT zostanie doliczony w wielkości wynikającej z obowiązujących przepisów prawa.
2.2.2 Koszty i sposób dostawy wyrobów do Kupującego oraz usług dodatkowych są ustalane indywidualnie przy przyjmowaniu zamówienia.  W przypadku braku takich ustaleń przyjmuje się domyślnie, że odbiór towaru następuje w siedzibie lub stosownym oddziale NM.
2.3. Atesty i inne dokumenty
2.3.1 NM, jeżeli tak ustalono w umowie, dołączy do towaru atest i inne uzgodnione dokumenty.
2.3.2 Atest i inne uzgodnione dokumenty, o ile nie zostanie postanowione inaczej umowie, zostaną dosłane drogą elektroniczną najpóźniej 7 dni po dostawie.

 

§3. Realizacja zamówień

3.1 O ile nie ustalono inaczej, Kupujący zobowiązany jest odebrać przedmiot zamówienia niezwłocznie po powiadomieniu o jego gotowości do wydania. W przypadku zaistnienia opóźnienia w odbiorze po stronie Kupującego, może on zostać obciążony kosztami magazynowania z zastrzeżeniem innych, przysługujących NM praw.  NM ma prawo przekazać Towar na przechowanie podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Kupującego.
3.2 W przypadku realizacji dostawy, transportem organizowanym przez NM, obowiązują poniżej wskazane zasady:
- Kupujący zapewnia, iż drogi dojazdowe do miejsca rozładunku gwarantują wjazd i wyjazd pojazdu kołowego o całkowitej masie dopuszczalnej 42 t, długości 17 m i wysokości 4 m. O ewentualnych utrudnieniach lub odstępstwach w tym zakresie Kupujący ma obowiązek poinformować NM w momencie składania zamówienia, akceptując jednocześnie ewentualne opóźnienia w dostawie i koszty z tym związane.  W przypadku, gdyby utrudnienia lub odstępstwa w zakresie opisanym wyżej okazały się na tyle istotne, że uniemożliwiałyby lub znacznie utrudniały wydanie towaru, ryzyko i koszt wszelkich adaptacji w tym zakresie (w tym dostarczenia towaru mniejszymi pojazdami) obciążać będzie Kupującego.
- Dostawę zrealizowaną w terminie 5 dni roboczych od potwierdzonego terminu uważa się za dostarczoną na czas.
- Kupujący zapewnia niezbędne środki umożliwiające niezwłoczny rozładunek samochodu. NM może obciążyć Kupującego kosztami nieuzasadnionego przestoju.
- Rozładunek odbywa się na koszt i ryzyko Kupującego. NM nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w trakcie rozładunku.
3.3 W przypadku braku szczegółowych uzgodnień, wybór przewoźnika leży po stronie NM.
3.4 Kupujący zobowiązuje się do zapewnienia odbioru przez upoważnionego przedstawiciela, który potwierdzi odbiór towaru czytelnym podpisem i w razie wątpliwości, okaże swój dokument tożsamości. Osoby znajdujące się miejscu odbioru i potwierdzające odbiór materiału zostają uznane za osoby upoważnione przez Kupującego do dokonywania tego rodzaju czynności.
3.5 NM dołoży starań, aby wyrób został właściwie opakowany.  W przypadku zamówień blach, gdy Kupujący nie zażądał przełożenia ich papierem lub zabezpieczenia folią, NM nie gwarantuje i nie odpowiada za powierzchnię materiału wolną od zarysowań i innych podobnych uszkodzeń.
3.6 Wymogi dotyczące pakowania, zabezpieczania lub oznakowania innego niż standardowe oraz związane z tym koszty winny być uzgodnione nie później niż na etapie przyjmowania zamówienia.
3.7 Opakowania, zabezpieczenia i sposób pakowania stosowane przez NM mają za zadanie zabezpieczyć towar jedynie na czas transportu. Kupujący od momentu odbioru jest zobowiązany do przechowywania towaru zgodnie z jego właściwościami i zaleceniami materiałowymi uwzględniającymi jego specyfikę. Jeśli opakowanie, zabezpieczenie lub i/sposób pakowania stosowane przez NM na czas transportu jest sprzeczne z zasadami i/lub zaleceniami materiałowymi dotyczącymi przechowywania danego materiału, Kupujący jest zobowiązany do rozpakowania materiału niezwłocznie po dokonaniu odbioru materiału. NM nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wady wynikające z nieprawidłowego przechowywania, użytkowania lub transportu (w przypadku odbioru przez Kupującego bezpośrednio w NM). W razie stwierdzenia takich wad to na kliencie spoczywa ciężar dowodu w zakresie udowodnienia prawidłowego przechowywania, używania lub transportu towaru.
3.8 NM nie odpowiada za opóźnienie realizacji zamówienia (a termin realizacji ulega przedłużeniu o czas trwania przeszkody zaistniałej) na skutek okoliczności niezależnych od NM, w szczególności nieterminowej dostawy materiału przez dostawców NM, wypadku/awarii środka transportowego, siły wyższej, nieprzewidywalnych zakłóceń w pracy NM itp. Częściowa realizacja zamówienia może być przedmiotem dostawy i może być oddzielnie fakturowana przez NM.
3.9 Stosowane w NM przyrządy kontrolne pomiarowe są sprawdzane w odniesieniu do odpowiednich wzorców i, jeśli to ma zastosowanie, legalizowane.  Stosuje się wagi kl. III wg Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 31 stycznia 2008r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi nieautomatyczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz. U. Nr 26 z dnia 18 lutego 2008r.).
3.10 NM wskazuje, że w przypadku sprzedawanych produktów nie można wykluczyć występowania w nich pewnych defektów oraz skaz w zakresie przewidzianym odpowiednimi normami. Nie stanowią one podstawy do uznania ich za wady i obciążania NM odpowiedzialnością za niewykonanie czy nieprawidłowe wykonanie zobowiązania.
3.11 W przypadku usługi cięcia laserem, narożniki przedstawiane na rysunku na ostro w procesie przygotowywania technologii cięcia są domyślnie zaokrąglane promieniem R od 0,5 do 3 mm. Inne wykończenie narożników wymaga zawarcia takiej informacji na zamówieniu.
3.12 W przypadku dostarczenia materiału na paletach, NM może zażądać od Kupującego zwrotu palety. W przypadku zwrotu palety NM wystawi fakturę korygującą tytułem rabatu posprzedażowego (bonus). Wysokość bonusu posprzedażowego ustalona jest przez NM i wskazana w dokumencie dostępnym na stronie internetowej lub wysyłanym na żądanie Kupującego. Termin zwrotu palet wynosi 60 dni od daty sprzedaży. NM zapewni odbiór zwracanych palet na własnych warunkach. W przypadku, gdy na żądanie NM zwrot palety nie nastąpi w wyniku okoliczności nie leżących po stronie NM, Kupujący może zostać zobowiązany do zapłaty kary umownej w wysokości 50 zł za paletę.

 

§4. Reklamacje i zwrot wyrobu

4.1 Kupujący jest zobowiązany do zbadania towaru pod względem ilościowym i jakościowym  w momencie jego odbioru pod rygorem utraty możliwości powoływania się na te okoliczności.
4.2 W przypadku stwierdzenia przy odbiorze niezgodności jakościowej i/lub ilościowej wyrobu, Kupujący odnotowuje ten fakt na kopii dokumentu dostawy przeznaczonej dla NM oraz niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie jednego dnia roboczego od dnia dostawy pod rygorem utraty możliwości powoływania się na te okoliczności, informuje także pisemnie NM o stwierdzonych niezgodnościach. W przypadku, gdy nie jest możliwe zbadanie jakości przy odbiorze materiału, Kupujący zobowiązany jest sprawdzić jakość niezwłocznie po odbiorze i poinformować NM o wykrytych wadach, ale nie później niż w terminie trzech dni od dnia odbioru.
4.3 O ile nie ustalono inaczej NM gwarantuje jakość materiału ograniczającą się do jednej strony powierzchni materiału zamówionego. Druga strona powierzchni może posiadać rysy, przebarwienia, skazy itp. wynikające z procesu technologicznego. W przypadku detali wypalanych laserowo na stronie B mogą występować w szczególności zarysowania od rusztów, odpryski oraz inne ślady. NM nie gwarantuje płaskości detali wycinanych laserowo. W przypadku zamówienia na kręgi, gdy nie ustalono inaczej przyjmuje się, że pierwsze i ostatnie 5 metrów zwoju może posiadać wady produkcyjne wynikające z procesów technologicznych. W przypadku zamówienia na kręgi szlifowane i/lub foliowane, gdy nie ustalono inaczej, przyjmuje się, że pierwsze 5 metrów i ostatnie 14 metrów nie ma folii, szlifu. 
4.4 NM nie bierze odpowiedzialności za błędy w dokumentacji klienta, w szczególności różnice między plikiem pdf a dxf. W takim wypadku zlecenie jest wykonywane na podstawie pliku dxf.
4.5 Jeśli pliki dxf nie były dostarczone do przygotowania oferty, to należy ten fakt zaznaczyć przy składaniu oferty.
4.6 W przypadku braku wskazanej tolerancji wykonania elementów giętych NM przyjmuje tolerancję wg normy ISO 2768-v. 
4.7 Ze względów wynikających z procesu obróbki, w przypadku gięcia, NM zastrzega możliwość wystąpienia odcisków/zarysowań powstałych od narzędzi prasy krawędziowej.
4.8 Jeśli gięcie ma zostać wykonane na matrycy bezśladowej lub na specjalnej foli do gięcia, to Kupujący zobowiązany jest o tym fakcie poinformować na etapie składania zapytania.
4.9 Warunkiem koniecznym rozpatrzenia zgłoszenia reklamacyjnego jest zapewnienie jednoznacznej identyfikowalności wyrobu potwierdzającej jego pochodzenie z NM, a także dokładny opis wady / braku oraz przedłożenie dowodów na poparcie faktu zaistnienia wady / braku. 
4.10 W przypadku ujawnienia ukrytych wad wyrobu, Kupujący zobowiązany jest do zgłoszenia w formie pisemnej reklamacji niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 3 dni roboczych od chwili stwierdzenia wad. Wady ukryte mogą być zgłoszone w okresie do 6 miesięcy od daty dostarczenia towaru.
4.11 Odpowiedzialność NM w zakresie jakości folii używanej do zabezpieczania sprzedawanego towaru, w szczególności w zakresie jej przyczepności ogranicza się do 6 miesięcy od momentu sprzedaży towaru. 
Kwestionowany przez Kupującego wyrób, do czasu przedstawienia raportu reklamacyjnego przez NM, powinien być:
- dostępny dla NM w formie umożliwiającej dokonanie oględzin i badań,
- zabezpieczony przed dalszym przetworzeniem lub utratą wartości.
Zwrot kwestionowanego wyrobu wymaga uprzedniej zgody NM i może się odbyć jedynie na podstawie przekazanego przez NM formularza zwrotu.  Warunkiem przyjęcia zwracanego wyrobu jest zachowanie jego identyfikowalności, tj. możliwości wykazania, że wyrób pochodzi z NM, zachowanie ocechowania lub etykiet NM. W przypadku dokonania zwrotu bez uzyskania wcześniejszej zgody, NM ma prawo odmówić przyjęcia zwróconego towaru.
Zwracany wyrób na czas składowania oraz transportu powinien być zabezpieczony w sposób zapobiegający dalszej utracie wartości.
Zwracany do NM wyrób podlega kontroli ilościowej i jakościowej. NM zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia zwracanego wyrobu w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wyrobu w stopniu innym niż to wynika ze zgłoszenia reklamacyjnego.
Zakwestionowanie ilościowe i/lub jakościowe części lub całości wyrobów nie uprawnia Kupującego do wstrzymania płatności za zrealizowane dostawy i/lub wykonane usługi.
NM nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakość oraz właściwości materiału sprzedawanego jako nie w pełni wartościowy (II gatunek, złom).
Sprzedawca jest zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności wynikającej z rękojmi.
Odpowiedzialność NM ogranicza się wyłącznie do szkód poniesionych w wyniku swojego rażącego zaniedbania lub celowego działania. Wysokość odszkodowania ograniczona jest do wartości wadliwego towaru. Powyższe zastrzeżenie nie uchybia innym postanowieniom regulującym odpowiedzialność sprzedawcy.
 NM nie ponosi odpowiedzialności za szkody i straty pośrednie lub/i bezpośrednie w tym utratę potencjalnych zysków, przychodów, wielkości produkcji itp.

 

§5. Płatności i inne rozliczenia

5.1 Faktury wystawione przez NM są płatne w terminie wskazanym na fakturze. Dniem zapłaty jest dzień uznania rachunku NM.
5.2 W przypadku opóźnienia w zapłacie ze strony Kupującego, NM zastrzega na swoją rzecz prawo do wstrzymania dostaw zamówionych towarów i/lub wstrzymania świadczenia zamówionych usług do chwili usunięcia zaistniałej przeszkody w postaci opóźnienia w zapłacie. NM zastrzega na swoją rzecz ponadto prawo odstąpienia od umowy lub wstrzymania dostaw lub świadczenia usług w przypadku zmniejszenia lub anulowania limitu ubezpieczeniowego nadanego przez Ubezpieczyciela należności, w zakresie uniemożliwiającym realizację złożonych zamówień. W powyższych przypadkach (opóźnienia w zapłacie i/lub zmniejszenia/anulowania limitu ubezpieczeniowego) NM ma prawo zażądać od klienta dokonania zapłaty wartości pozostałego do dostarczenia materiału i/lub wykonanej usługi, przed ich wykonaniem/dostarczeniem. NM nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej względem Kupującego na wypadek odstąpienia od umowy i/lub wstrzymania dostawy lub świadczenia usług z powodów wskazanych w przedmiotowym punkcie.
5.3 W przypadku zamówienia wyrobu i/lub usługi przez Kupującego, a następnie opóźniania ich odbioru, NM ma prawo naliczania kary umownej w wysokości równej 1% wartości zamówienia brutto liczonej za każdy dzień opóźnienia. Wysokość kary umownej ograniczona jest do wartości zamówienia brutto.
5.4 Powyższe postanowienia nie odbierają prawa NM do dochodzenia na zasadach ogólnych odszkodowania przewyższającego wartość kar umownych.
5.5 NM zastrzega na swoją rzecz prawo do przelewu wierzytelności jaką posiada wobec klienta, w szczególności przelewu wierzytelności w związku z ubezpieczeniem danej transakcji. Postanowienia ogólnych warunków klienta wyłączające lub ograniczające to prawo nie wiążą NM.

 

§6. Inne ustalenia

6.1 Stosunki prawne z Kupującym reguluje wyłącznie prawo polskie. Wszelkie spory wynikające z realizacji umowy będą rozstrzygane przed sądem właściwym dla siedziby NM.
6.2 Cesja praw przysługujących Kupującemu wobec NM bez pisemnej zgody NM jest niedopuszczalna.
6.2 NM zastrzega na swoją rzecz prawo własności rzeczy sprzedanej do czasu zapłaty całości ceny.
6.3 W przypadku prawnej nieskuteczności lub nieważności poszczególnych punktów OWSD pozostałe postanowienia oraz realizowane na ich podstawie zamówienia zachowują moc obowiązującą.  Strony podejmą starania w celu uzgodnienia postanowienia skutecznego zastępującego postanowienie nieskuteczne lub nieważne, przy czym będzie ono możliwie najwierniej odzwierciedlało jego sens i zamiar.
6.4 Kupujący, zawierając umowę, akceptuje OWSD i wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych przez NM w celu wykonania zamówienia, jak i w celach marketingowych związanych z jego działalnością.
6.5 Kupującemu przysługują wszelkie uprawnienia związane z ochroną danych osobowych zgodnie z postanowieniami odpowiednich przepisów, a w szczególności prawo wglądu we własne dane osobowe.
 
Wersja obowiązująca od 01.01.2025 zastępująca wersję z dnia 01.11.2020.

 

 

 

PLIKI DO POBRANIA